onsdag, september 21, 2011

Pricken över Livet

Hittade en väldigt bra länk när jag satt och degade framför datorn igår. "Pricken över livet".
Klicka! Här kan man lyssna på tonsatta Ordspråk!... som exempel.
Jag brukar spara undan trevliga hemsidor med Språkvård och Uttryck. Gillar att se ordens betydelse och då hamnade jag också här. "Woxikon"
Klicka! 
Det är fritt fram att undersöka!
Igår hände inte så mycket mer än att just BaraVara. Det är skönt med sådana dagar ibland. Att just Bara Vara!
Vad händer idag, då?
Ja, se det kan man aldrig veta... förmodligen en Behandling. 
Idag har vi RegnTunga Skyar här. Det är bara att Gilla Läget...
Vid frukostbordet idag, så uppstod några spörsmål.
Vi hade kassler och morotstuvning igår kväll.
Jag undrar, jag... görs det några stuvningar nuförtiden?
Jag kommer ihåg mammas stuvade makaroner, leverstuvning, stuvad potatis... det var ingen gratin, det - inte.
Och bröd, vi planerar att baka Pitabröd på Rågsikt. Varifrån kommer det namnet Pita? Jodå, jag slog upp Klicka! Det är hebreiskt.
Och osyrat bröd? Klicka! Det är helt enkelt ojäst bröd, och det har jag gjort många gånger i stekpannan. Men då kallade jag det för Lefsor.
Det var lite om mycket idag, och jag önskar er alla, en härlig Lellelörda´!

15 kommentarer:

  1. Själv använder jag aldrig uttrycket "gilla läget", för det är mycket som inte går att gilla. Jag föredrar ordet "acceptera" i de sammanhangen. Nej, stuvningar görs inte mycket nuförtiden. Nåja, min mamma gjorde aldrig stuvningar när jag var barn heller, så det är inget jag är uppvuxen med. Kram!

    SvaraRadera
  2. Stuvning är jag uppväxt med! Både mamma och mormor och morfar gjorde mycket av det! Och jag älskar det! Men som du säger man gör inte det så mycket längre! Det jag faktiskt skall göra i kväll till soppan är Räkstuvning och varma mackor! GOTT! Hoppas ni fåren fin dag! Regnar här med!
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Piedra: Jag använde ofta orden "Gilla läget" när jag jobbade, annars hade det blivit outhärdligt. Kan hålla med dig om att egentligen passar "Acceptera" bättre.
    Kram!

    Paloma: Räkstuvning! Mmmm. Ja, man gör ju stuvning på omeletten också, det hade jag förträngt. Och som du, varma mackor. Tack, dagen ska vi fixa och trixa med, kram!

    SvaraRadera
  4. Godmorgon, jag älskar all slags stuvning :-) stuvade ärtor, morötter, potatis och allt annat man kan stuva. Stuva undan saker tycker jag också om, hi hi hi.... Kram på dig! ♥

    SvaraRadera
  5. Mammas mat de ;) kan sakna den ibland. Stuvad potatis och isterband..he he blev jag sugen på.
    Ha det bra..jag håller mej hemma..värk och trött idag
    Kram

    SvaraRadera
  6. Kaisa: Ja, visst är stuvning GOTT!!!
    Det var faktiskt Pusselbit som stod för morotstuvningen igår..... kram!

    Bling: Ja, känns som mammas mat, ja! Vi har ibland isterband med stuvad potatis och rödbetor! Kram

    SvaraRadera
  7. Stuvningarnas tid är nog i stort sätt förbi. Minns att vi hade stuvade ärtor och morötter till korv när jag var lite. Skulle inte drömma om att laga det i dag. Blomkålsstuvning däremot, det kan gå an.

    Kram

    SvaraRadera
  8. Gomedda..Förr bakade jag allt bröd..Det var fest när vi köpte färsk hushållslimpa hehe..Nu! Nästan nada. Min bakassisten flyttade ju till Härnösand hehe..Lefskor som jag kallade tunnbröd gjorde jag ofta i stekpannorna. Man tog tog det man hade av mjölslattarna..Måväl du och gubben..Bless

    SvaraRadera
  9. Znogge: Blomkål, mmmm allt med kål och stuvning. Gott. Kram!

    Bless: Jo, så var det, köpebröd var fest, då.
    Men idag, näe, det känns så konstgjort.
    Tack tack, kram!

    SvaraRadera
  10. Mysingen gjorde stuvade morötter i förrgår, det var mycket gott.
    Hoppas att ni har haft en bra dag. Vi har varit ute på promenad och besökt vår sångkör, tränat lite med våra sångröster och annars tagit det lite med ro, det behövs.
    Hoppas att det gick bra med ev. behandling.
    Kram och sköt om er.

    SvaraRadera
  11. Optimist: Tack, det gick bra, lite trötthet bara.
    Idag gör vi laxpudding med ris till. Mumma!
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Stuvade makaroner är gott som bara den. Men även stuvad potatis, stuvade morötter o stuvad blomkål. Det är så smaskigt.
    Nattiskram ♥

    SvaraRadera
  13. Anneli: Mmmm, gillar stuvat. Lite gammeldags. Snart nattakramen här!

    SvaraRadera
  14. Jag förstår inte... här har jag varit redan en gång idag och varför skrev jag inget då??? Oj oj... Bättre sent än....
    Min mor gjorde mycket stuvade maträtter. Jag tror det var vanligare förr.
    Här har det regnat hela dagen idag, hoppas det blir bättre väder i morgon.
    Ibland fastnar man här i "nätet", det finns så mycket att läsa och att titta på.

    Jag får väl önska dig en god natt eftersom jag inte skrev nåt förut.
    Sov gott!

    SvaraRadera
  15. Marit: Tack för din långa kommentar!
    Nu har klockan sprungit iväg, jag får jaga den, den ska ju ringa te möra, vi ska upp tidigt!
    Jag har varit till och från på nätet, man blir väl snart en spindel *skratt*
    Kram och sov gott!

    SvaraRadera