måndag, augusti 15, 2011

Torpa Stenhus

Det här är ett intressant hus, det vill jag lova!
Vi var här i fredags, då vi gjorde den långa bilturen och fick vara med om fem Upplevelser.
Detta är den ena.


Jo, Torpa Stenhus ligger naturskönt beläget vid södra delen av Åsunden och räknas som en av landets bäst bevarade Medeltidsborgar!
Det första Stenhuset uppfördes omkring år 1470 av riksrådet Arvid Knutsson. Den som äger huset idag är Pehr Zethelius. Han är sonsons sonsons sonsons dotterdotters sonsons sondotters dottersons son till Arvid Knutsson!
Inte dåligt! Och Stenhuset har aldrig sålts någon gång utan skiftats genom arv.
Vi gick med på en guidad tur. Man fick inte fotografera inne i huset, men vi var i alla vinklar och vrår, tror jag, jättestort, enormt!
Vi tittade in i Kungssalen, den stora festsalen, där var dukat till Fest, det var SparreSällskapet.....
I Riddarsalen sägs trolovningsfesten mellan den 56-årige Gustav Vasa och den då blott 16-åriga Katarina Stenbock ha ägt rum år 1552.
Och det spökar där och andra hiskeligheter, burrrrrr....
Här är LÄNKEN och sedan kan du titta i MinaFoton så får du några fler utomhusbilder.


Från ett till ett annat! Igår hade vi en "BaraVaraDag" med lite MatBrödsBak och Mys. SöndagsMys. Behövs!
Idag, MåndagMorgon så väntar JärnSprutan på Mannen min - Mitt i Livet.....är redan iväg... sen, så.. får vi se. 
Mörkt, är det - ute.... Vi ska nog ta en skogsvandring i Regnet, ändå.......
Ta hand om Dig!

15 kommentarer:

  1. Hej där! :)
    Det finns många "Torpa"...vi har ett här nere vid gränsen till Småland...
    Kanske det finns nåt gammalt stenhus där med...vem vet..
    Ha en bra dag både med stick och annat.
    Kramar till herrskapet Pussel :)

    SvaraRadera
  2. Det ligger en historia bakom denna Medeltidsborg också... Intressant! Ha en fortsatt bra dag! Kram!

    SvaraRadera
  3. KeA: Hej hej! Torpa Stenhus är en medeltidsborg, jaa, vem vet.... uschiamej, här regnar såååååå. Kram!

    Simona: Jo, då. Det finns mycket att läsa om denna Medeltidsborg. Ja la ut en länk, och här hemma har jag en broschyr med massa stoff i. Kram!

    SvaraRadera
  4. Det är intressant och roligt att besöka gamla hus, slott och kyrkor, det finns så många historier att ta del av.
    Det har jag glömt, om jag nu har vetat det någon gång, att Gustav Vasa gifte sig med en så mycket yngre. Tänker på din pusselbit, och dig idag. Kram och sköt om er.

    SvaraRadera
  5. Optimist: Jo, det är märkligt, hur man fick finna sig i åldersskillnader förr i tiden... det handlade om 40 år emellan. Hon var ju "bara barnet" och han en "gubbe", fniss.
    Pusselbit är hemma igen i regnet så nu får vi ta itu med vardagsbestyren och träningen. Kram!

    SvaraRadera
  6. Intressant, historia skulle jag vilja läsa men hur skall det gå till, när jag knappt kommer i håg nutiden? :-) Kram på dig! ♥

    SvaraRadera
  7. Här regnar det inte... än... men vi hinner nog inte ut innan det kommer och ingen av oss gillar att gå i regn, särskilt inte hunden :-)
    Ha en bra dag ändå i regnet.

    SvaraRadera
  8. Kaisa: Läsa, kan man och förnöjas, att sen komma ihåg, det är en annan affär...
    Kramkram!

    Marlene: Nä, jag tror att ostkusten har bättre väder. Ha det!

    SvaraRadera
  9. Ett vackert hus, var inne på din fotoblogg och kollade. Tycker det är intressant att läsa lite historia, något som kommit de senaste åren. För inte kan jag minnas det var kul i skolan :D
    Ja sommaren gav upp..men det kan bli fina dagar både sept. okt. Ha en bra start på veckan.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Bling: Ja, huset är enormt stort och efter restaurering så är det riktigt hemtrevligt, enligt gamla tidens mått!
    Visst kan vi få fina dagar framledes, det hoppas jag verkligen! Tack. Kram!

    SvaraRadera
  11. Mysigt med gamla hus och slott. Här har det än så länge varit regnfritt. Hoppas inte sommaren är slut än.Hoppas på flera fina dagar. kram Eva

    SvaraRadera
  12. Eva: Ja, vi hoppas på fler soliga dagar, naturligtvis, men jag tror att vi här på västsidan har haft och har mycket mera regn än ost! Kram

    SvaraRadera
  13. Sköna ställern finns de gòtt òm. Jag gick en tur i ösregnet med doggyn, det är inte kallt ute i alla fall :)..Bless You båda.

    SvaraRadera
  14. Lät som ett spännande och trevligt utflyktsmål. Synd du inte fick fotografera bara men så är det på vissa ställen...

    SvaraRadera
  15. Bless: Jodå, det finns många sköna ställen i Svea Rike! Här har det regnar över för idag. Kram

    Znogge: Spännande, jajjemen, oh det kliar i fingrarna att fotografera, hihi.... kram

    SvaraRadera